Welke waarden draagt jouw bedrijf?

Ik kom in contact met heel veel KMO’s, bedrijven met één werknemer maar ook grotere bedrijven tot 20 werknemers. En vaak stel ik vast dat de zaakvoerder nog niet heeft nagedacht over welke waarden ze willen uitdragen. Maar ook welke waarden en normen een kandidaat moet hebben alvorens deze in het bedrijf kan starten. In veel gevallen kan dit leiden tot wrevel als deze van de nieuwe medewerker niet passen bij jou als zaakvoerder of bij jouw bedrijf.

Een goede basis om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren maar ook om je HR beleid op verder te bouwen zijn de waarden en normen van je bedrijf in kaart brengen. Waar staat jouw bedrijf voor? Hoe wil je naar buiten komen? Wat komt overeen met de identiteit van jouw bedrijf? Brainstorm hierover en toets het af met collega ondernemers, medewerkers en klanten. Zodra je het gevoel hebt dat ze goed zitten deel ze dan met je medewerkers en klanten en integreer ze in je HR beleid.

Wanneer ik samen met een bedrijfsleider een verloningsbeleid integreer is dit het eerste wat we doen. Samen met de zaakvoerder de waarden en normen van het bedrijf in kaart brengen.

Daarnaast neem het mee als je nieuwe medewerkers aanwerft. Selecteer eerst op basis van de waarden en normen. Past deze medewerker in het bedrijf? En dan pas op basis van kennis en ervaring. Ik heb al vaak gemerkt bij ontslagen dat relaties mislopen omdat de zaakvoerder zich stoort aan het gedrag van de medewerker omdat deze niet past in de bedrijfscultuur. Dan mag de medewerker zijn job nog zo goed doen, als jij vindt dat hij/zij de kantjes eraf loopt of storend gedrag heeft dan heeft dit op lange termijn negatieve gevolgen. Bijvoorbeeld jij draagt klantgerichtheid in de vaandel maar de medewerker kan zich totaal niet in de plaats van de klant zetten en reageert niet commercieel of totaal verkeerd waardoor klanten zich in de kou gelaten voelen.

Daarnaast integreer de beleving en het dragen van de waarden en normen in je functionerings- en evaluatiegesprekken. Vraag aan de medewerker om concrete voorbeelden te geven wanneer hij een bepaalde waarde heeft uitgedragen en stuur de medewerker hier bij.

Vind je het in kaart brengen van je waarden en normen een moeilijke oefening? Denk dan aan situaties dat je je stoorde aan het gedrag van een medewerker en zoek uit waarom dit zo was.

Wil je je medewerkers meer betrekken bij je bedrijf en meer engageren? Download dan mijn White Paper: “Hoe een verloningsbeleid de groei van je bedrijf kan stimuleren, 5 stappen naar een marktconform en objectief verloningsbeleid.

Wil je graag weten hoe je dit moet aanpakken? Boek dan 30 minuten gratis advies


Meer items

Je werknemer valt ziek tijdens de vakantie, moet ik dan gewaarborgd loon betalen? Waarom heb ik bij de aanwerving van mijn eerste werknemer een uitgebreide functieomschrijving nodig? Hoe het gewaarborgd loon recupereren bij derden? Mag ik als werkgever de mailbox van mijn werknemer controleren? Heeft je bedrijf geen arbeidsreglement of heb je deze al in jaren niet meer geupdate? Ik wil mijn werknemers belonen, maar me hier niet blauw aan betalen Wanneer moet ik mijn werknemer een woon-werkvergoeding betalen? Een functieomschrijving dat heb ik niet nodig? Sociale verkiezingen DAG X :reeds nagedacht over de inrichting en openingsuren van je stembureau? Heb jij al eens een onkostenvergoeding als een loonsopslag toegekend? Geniet van vrijstelling werkgeversbijdrage bij de aanwerving van je eerste werknemer Sociale verkiezingen, pas op! Kandidaten zijn reeds beschermd tegen ontslag, zonder dat je het weet! Ben ik verplicht om sociale inspectie toe te laten in mijn bedrijf? Wat moet je zeker opnemen in je “car policy”? Heb jij je vervangende feestdagen en collectieve sluiting voor 2020 reeds bekendgemaakt aan je personeel? 2 op de 3 werknemers toch ontslagen na langdurige ziekte Uitzendkrachten en sociale verkiezingen Welke acties kan een bedrijf nemen om werknemers te stimuleren en te helpen om te stoppen met roken. Gratis webinar sociale verkiezingen 2020 Wat moet je weten voor je de verkiezingen opstart! Nog geen actie genomen voor de sociale verkiezingen in mei 2020? Waarom het als KMO bedrijf voordelig is om je huidige manier van "verlonen" in kaart te brengen? Is mijn bedrijf verplicht om de sociale verkiezingen te organiseren? Waarom “gewoon” een bonus toekennen zonder je werknemers te evalueren geen goed idee is? Kortere opzegtermijnen voor nieuwe arbeidsovereenkomsten vanaf 1 mei 2018

Minneveldstraat 92 3070 Kortenberg
info@legalplushr.be
T 0496 92 42 61
WhatsApp


Privacy
Algemene voorwaarden
Sitemap

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x